25 underskrifter nådda
Till: Vi riktar oss till de politiska styret i de nordliga regionerna och uppmanar att gemensamt sätta stopp för planerna att ersätta patienthotellet Björken med vanligt hotell i centrum
Norrbotten förtjänar trygg vård – rädda Björken som patienthotell
Stoppa förslaget om att avveckla Björken som patienthotell!
Varför är det viktigt?
Om Patienthotellet Björken vid Norrlands universitetssjukhus avvecklas som patienthotell drabbar det direkt patienter från Norrbotten. I Norrbotten är vi vana vid att resa långt för att få specialiserad vård – nästan alla av oss känner någon som har behövt åka till Umeå för behandling och bott på Hotell Björken under tiden. Vi som bor i Norrbotten har rätt till samma trygga och säkra vård som andra, särskilt när vi redan tvingas resa långt för utomlänsvård i Umeå.
Björken är i dag en central del av vårdkedjan, med vårdutbildad personal på plats och omedelbar närhet till sjukhuset. I nästan 30 år har patienter från bland annat Norrbotten kunnat bo där i direkt anslutning till vården. För den som är svårt sjuk handlar det inte om ”boende” i största allmänhet, utan om att orka ta sig till behandling, att snabbt få hjälp om något händer och att slippa onödig oro. Att ersätta detta med vanliga hotellrum inne i stan, långt från sjukhuset, är därför inte ett likvärdigt alternativ – det är ett steg bakåt som försämrar både trygghet och patientsäkerhet för patienter och anhöriga.
SPF:s företrädare i norra Sverige har redan varnat för att beslutet att sluta använda Björken som patienthotell i praktiken slår hårdast mot de mest sårbara. Vi delar den bilden. När S-styret i Region Norrbotten accepterar en lösning där Björken inte längre används som patienthotell, handlar det inte bara om en teknisk upphandlingsfråga – det är ett politiskt ställningstagande som gör vården otryggare för svårt sjuka norrbottningar.
Miljöpartiet Norrbotten står upp för att norrbottningar ska ha samma rätt till trygg och säker vård som andra. Därför tar vi strid för att Patienthotellet Björken ska finnas kvar som vårdnära boende, och fortsätta vara patienthotell för patienter från Norrbotten och övriga norra regionen.
Patientsäkerheten får inte offras i en upphandling. Skriv under för att rädda Björken som patienthotell!
Kontakt:
Siw Ahlfort - Ansvarig för region- och sjukvårdsfrågor i Miljöpartiet de gröna i Norrbotten
[email protected] eller [email protected]
Kontakt:
Siw Ahlfort - Ansvarig för region- och sjukvårdsfrågor i Miljöpartiet de gröna i Norrbotten
[email protected] eller [email protected]